• Hej Gæst!
    Vidste du at du kun kan besvare indlæg, ved at være logget ind?
    Hvis ikke du kan logge på forummet, eller oprette dig, så skriv en ticket til support, og vi vil hjælpe dig eller oprette dig!
    ---> Du finder Support systemet her! arrow <----

Tuderi til AB

D

DeletedUser

Gæst eller Besøgende
Gæst eller besøgende
Det her er til alle som synes AB på en eller anden måde er nogle snydere osv..
Os i AB er blevet træt af vi hele tiden skal høre på vi snyder, og vi angriber for meget og alt det pjat, så vi/jeg har valgt at oprette en tråd, hvor alle kan skrive i, hvor jeg/ andre fra AB vil tale med jer om det.

Jeg forventer folk kan snakke pænt, og skrive pænt i denne her tråd, hvis ikke, så beder jeg Liam om at lukke tråden.
 
D

DeletedUser

Gæst eller Besøgende
Gæst eller besøgende
Altså hvis i er trætte af at høre på det, hvorfor DÆLEN opretter i så selv en tråd og køre det videre??

Er det ik lidt dobbelt moralsk? Nåh men jo hvis folk kan få sig en snak og ytre sig om hvorfor de ik kan lide gode spillere (i mine øjne) så slå jer løs. Og som sagt i en god tone.
 
D

DeletedUser

Gæst eller Besøgende
Gæst eller besøgende
Et par ord om spillemoral

Personligt er jeg nu meget godt tilfreds med at der stadig er en tråd åben for denne her diskussion, for den synes jeg sgu er interessant.

Jeg kan lægge ud med at præsentere mig selv på den måde, at jeg har spillet strategispil før Grepolis.
Og jeg har selv prøvet hvad det vil sige at være den store 'onde' spiller, nærmere bestemt i et internationalt Diplomacy-spil med 33 deltagere, på en kæmpe spilleplade der var hele globen, sådan at man i asien naturligvis kunne sende flådestyrker mod øst og angribe Amerikas vestkyst og vice versa.
Faktisk tror jeg at det spils forløb vil være instruktivt for at få en bedre debat igang (i den udstrækning der da er noget at debattere) så jeg vil lige ridse det op.

Nationerne, 33 stks. var af ret forskellig størrelse fra start. Der var en del frie 'indtægtskilder' (supportcentre) på spillepladen fra start, som man bare kunne kaste sig over/begynde at slås/diskutere om.

Jeg var selv temmelig uheldig med lodtrækningen, som blev foretaget hjemme hos mig i selskab med min ven, der ville være Gamemaster (det var os to der arbejdede på samme kontor og fandt spillepladen på nettet og sagde: Det der! Wow! Det er vi nødt til at prøve!)

Jeg fik altså lille Cuba, med 3 enheder (minimum) og placeret lige syd for spillets største nation, USA, startende med 11 enheder. (Jaja, skulle det være realistisk skulle USA så nærmere have haft 30 enheder fra start; men nu var det jo ET SPIIIIIIIL X[ heheh ;)
Anyways, der blev grinet da jeg trak min nation, og jeg begyndte så også at bande over nok at blive sparket hurtigt af spillepladen, efter al maset med at få samlet spillere, og få diskuteret reglerne på plads.
Spillet gik igang. Et træk om ugen, hvor alle træk afgøres samtidig som et stort regnestykke, og resten af tiden til at forhandle efter forgodtbefindende, pr. mail. Hektisk indledende spilleuge, for mit vedkommende. Hvad skulle jeg gøre? USA svarede ikke på mine henvendelser. Oh, crap.
Mexico påstod det samme gjaldt for ham, da jeg tog chancen og meldte ud, efter vi havde fået en rimelig god samtale om vores positioner i stand.
Så vi nåede til det tilsyneladende konsensus at vi begge to var fuldstændigt f***ed hvis USA bare besluttede sig for at æde den ene af os.
Muligheden lå jo åben for en skjult aftale med USA; men for min egen del troede jeg så meget på logikken bag vores bekymring at jeg ikke kunne andet end at gøre som vi aftalte. Da USA kun svarede med en meget sen 5 linjers forsikring om sine fredelige intentioner var der ikke rigtig noget som helst at overveje for mit vedkommende. Enten var jeg allerede færdig i spillet, eller også kunne jeg stole på Mexico. Første træk: Mexico og Cuba kaster 2/3 af deres enheder mod USA. Noget tilvarende sker i Canada og Quebeck (fiktiv nation. Det var nemlig et sp....) USA skriver en forurettet post til alle om at hun er blevet uretfærdigt behandlet fordi hun som den eneste deltager er kvinde.(!!!) Æehh... Nej? Alle har prøvet at forhandle med dig; men du svarer jo ikke?! Er du sikker på at du har læst reglerne? Forstår du hvorfor spillet hedder 'Diplomacy'? Nå. Hun droppede ud. Ny, og ret skarp spiller på banen, som desværre måtte se i øjnene at Mexico og undertegnede for alle vores pæne ord simpelthen ikke turde standse vores forehavende nu hvor vi først var blevet forbrydere i forholdet til USA, og havde vores enheder trukket op mod nord. Oppe nordpå fik USA besnakket Canada og Quebec til at bryde samarbejdet, og trak naturligvis defensivt i forhold til alle; men ikke skarpt nok til standse Mexico og jeg.
Noget senere i spillet havde vi to splittet nord amerika imellem os, ned igennem midten, og aftalt betryggende DMZ's imellem hinanden.
Vi var godt igang med at sætte has på den sidste modstand i sydamerika, og mine flåders front var begyndt at læne sig kammeratligt op ad Europas vestkyst, da Mexico pludselig rykkede ind i vores nøje aftalte DMZ'er. Gys.
Nåhja, det var bare en lille fejl, han havde hørt et rygte. Ah.
Jeg var så heldig at kunne disbande en fremskudt flådenhed (det kan man altid vælge i stedet for at trække enheden tilbage når den skubbes ud af et felt) og havde samtidig et build fra fronten i syd. Så ved at kaste alle flåder tilbage, sikre fronten i syd, sende en hær med konvoj nordover og foretage min to builds lykkedes det mig lige netop at bremse ham i næste træk, inden han nåede at tage mere end 2 centre/enheder fra mig, mens vi begge havde omkring 25 stks. Og med tiden fik jeg presset ham tilbage og taget centre fra ham, indtil han var nede på omkring 7, og jeg selv var nået op på 52, ved at guffe løs på både ham og den tilbageværende del af syden, nu med et par hjælpetropper fra Zaire, den 'onde' krigsherre fra Afrikas interne opgør, som vist mest af alt morede sig over at hjælpe ham der pludselig var blevet malet endnu mere sort end han selv, der aldrig havde æret noget lokalt samarbejde i længere tid. Inden vi, efter 55 spilleuger, altså droppede spillet med mig og to andre (Zaire og Indien) som delte sejrherrer, havde blandt andet Japan og indien hjulpet hinanden med at landsætte 1(!) hær i amerika, efter meget skubberi frem og tilbage. Det kom også frem at der var blevet talt godt for Mexico før hans dolkning af mig. Surprise, surprise. ;)

Pointen med denne beskrivelse er at ja, naturligvis dominerede jeg da mine omgivelser. Jeg tilbød også samarbejde på (syntes jeg da) favorable vilkår til små spillere omkring mig; men ak. Folk var, forståeligt nok, så bange for mig af militære årsager, at min diplomati begyndte at tabe sin virkning, efter jeg begyndte at uddele øretæver til Mexico. Måske blev jeg også lidt af en bølle, efterhånden som magt og paranoia blandede sin egen giftige cocktail.
Jeg nåede bare ikke toppen af magtbalancen uden at bruge mange timer om ugen på at forhandle og tænke taktisk. I Diplomacy er man altid sårbar for sammensværgelser, og lærer gennem spillet, at den bedste forsikring imod dem, er at opføre sig ordenligt, og i øvrigt tænke godt. Denne sunde fornuft er så afbalanceret af at i hvert fald dét spil handler entydigt om at vinde og blive spilbrættets entydige sejrherre, hvorpå spillet så også er entydigt forbi.

Det kan så godt være at Grepolis er broke, i den udstrækning nogen går efter entydigt efter guldet, og efter at jævne enhver tænkelig modstand med jorden.
Det mener jeg så bare vi skal bebrejde spilmekanikken, og ikke dem som tilfældigvis har været på rette sted på rette tidspunkt, og udnyttet mulighederne max. Der er vel stadig mulighed for at forhandle, og mine erfaringer med Dip har vist mig at man ikke bør spilde tiden med at bebrejde den anden hvis han ikke gider lytte; men i stedet prøve at kigge på hvad det egentlig er man selv prøver at sige, og om det overhovedet har nogen rimelighed.
Hvis investering af tid og socialt engagement i spillet er hvad folk forstår ved snyd, synes jeg de skulle holde sig til Farmville, som sikkert er et hyggeligt spil. Det gider jeg altså bare ikke.
Hvis storhertug Thor mener at alle vi andre er nogen tabere, fordi vi godt kan lide at spille spillet med nogen andre mennesker, og derfor vælger at sætte en masse tid af til det (også ret meget mere end jeg for min egen del egentlig havde tænkt mig), har han min allerstørste respekt. Det er da godt han kan finde ud af at bruge tiden på noget ordenligt, som virkelig hjælper menneskeheden. Det er sgu holdning! Jeg ved så bare ikke hvorfor han sidder og skriver her, men sådan er der jo så mange gåder i livet.

X
 
D

DeletedUser135

Gæst eller Besøgende
Gæst eller besøgende
Knaldhamrende godt indlæg Xeno, jeg er temmelig enig.
 
Senest redigeret af en moderator:
D

DeletedUser

Gæst eller Besøgende
Gæst eller besøgende
Lidt lang beskrivelse af spillet.
Men din pointe er så god som den kan være

(dip:(pro:
 
D

DeletedUser88

Gæst eller Besøgende
Gæst eller besøgende
enig i hvad der er blevet skrebet:p
 
D

DeletedUser

Gæst eller Besøgende
Gæst eller besøgende
Det lyder totalt fedt, hvor kan man finde det henne. Send gerne et link på BP
 
Senest redigeret af en moderator:
D

DeletedUser

Gæst eller Besøgende
Gæst eller besøgende
Det spil der er blevet beskrevet, er ikke et browserbaseret spil, men et live rollespil, eller hvad det kan kaldes for :)

Men tilbage til Topic igen!
 
D

DeletedUser179

Gæst eller Besøgende
Gæst eller besøgende
Hold da helt kædt. respeckt til dig
vildt at se nogen der kan bruge så meget livsglød til et forum
men dejligt at se. men enig med din holdning
 
D

DeletedUser

Gæst eller Besøgende
Gæst eller besøgende
Tak skal I have.
Og ja, jeg er så en af dem der godt kan lide at læse hvad jeg selv skriver, når jeg først er kommet op i gear. ^^
Derfor kan det godt udvikle sig til lidt af en kriminalroman, nogen gange.
Ordene flyver lystigt af sted ned ad siden, heheh. (dip)

X

PS til Olavi og andre interesserede:
spillet diplomacy kan I læse mere om her, hvor kort til alle varianter også kan findes

http://www.diplom.org/index.py

Her kan i se vores kort ved spilstart
http://img818.imageshack.us/img818/8476/winter2100202.gif

Og her da det var slut:
http://img268.imageshack.us/img268/9608/theendofv33.gif
(farveskift undervejs, og jeg havde glemt at Japan og Australien faktisk fik landsat så mange hære de kunne presse ind på vestkysten, med resulterende stalemate, samt at Mexico af samme grund fik spist sine sidste centre af Australien. De røde og gule slagmarkører er efterladte 'notater' om mine trækplaner og forventninger. Vi brugte Cyberboard, som fungerede fint.)
 
Senest redigeret af en moderator:
D

DeletedUser

Gæst eller Besøgende
Gæst eller besøgende
Så fik jeg endelig taget mig sammen til at læse det:p
Og er fuldstændig enig i hvad du skriver:)
En meget lang beskrivelse, men til gengæld også ufattelig god:)
Det tager jeg sq hatten af for:)
 
D

DeletedUser

Gæst eller Besøgende
Gæst eller besøgende
Tak for det. :)

PS: Jeg lover at jeg tuder mens jeg skriver alt dette.
Så det er bestemt ikke off topic.
 
Senest redigeret af en moderator:
D

DeletedUser

Gæst eller Besøgende
Gæst eller besøgende
Kamerika??? I Grepolis???

Jeg har endelig fundet noget jeg godt vil skælde ud over til AB:

Jeres nye fane. Hvad sker der for den?
Jeg må tilstå, at jeg tænkte bare FAIL, da jeg så den.

I vil gerne have et eller andet som symboliserer verdensmagt, fint nok.
Men et kort der forestiller en globus med Kamerika afbildet?
Det må I simpelthen kunne gøre bedre.
Undskyld mig; men jeg nægter at tro at i har så lidt fantasi og indlevelsesevne i den leg vi leger.

Denne her verden som vi allesammen leger krig i, skal forestille at være oldtidens mytiske Hellas.
Så en standard børnetegning af en Agurk havde været mere smagfuldt og kreativt tilpassende sig konteksten, end planeten jorden set i space-perspektiv.

:pro:

en surladen (og stortudende) X
 
Senest redigeret af en moderator:
D

DeletedUser

Gæst eller Besøgende
Gæst eller besøgende
Måske har alder noget at sige?

Virkelig flot forklaring af et lidt kompliceret emne.. jeg har også altid troet på store Fidel castro kunne tage verdensherredømmet.. ;)

Jeg tror også en faktor er i forhold til tuderiet, at der er mange meget unge spillere her i grepolis.
 
D

DeletedUser

Gæst eller Besøgende
Gæst eller besøgende
Jeg har endelig fundet noget jeg godt vil skælde ud over til AB:

Jeres nye fane. Hvad sker der for den?
Jeg må tilstå, at jeg tænkte bare FAIL, da jeg så den.

I vil gerne have et eller andet som symboliserer verdensmagt, fint nok.
Men et kort der forestiller en globus med Kamerika afbildet?
Det må I simpelthen kunne gøre bedre.
Undskyld mig; men jeg nægter at tro at i har så lidt fantasi og indlevelsesevne i den leg vi leger.

Denne her verden som vi allesammen leger krig i, skal forestille at være oldtidens mytiske Hellas.
Så en standard børnetegning af en Agurk havde været mere smagfuldt og kreativt tilpassende sig konteksten, end planeten jorden set i space-perspektiv.

:pro:

en surladen (og stortudende) X

Tude over et flag er sq da noget at det mest latterlige jeg nogensinde har set!
Hvis du hellere vil have en p** som flag, så er det jo fint nok, men det vil vi fandme ikke!

Vi har valgt det flag fordi det symboliserer verdens magt, som du jo så fint skriver... Og ikke af andre grunde!

hvis du synes det er forkert, så må du jo synes det, men at tude/klage over det på den måde er sq da latterligt!

Så jeg tror da ikke du skal tale om fail her!
For det er da dit indlæg der er den største fail!
 
Senest redigeret af en moderator:
D

DeletedUser

Gæst eller Besøgende
Gæst eller besøgende
Så røg Xeno's joke direkte hen over hovedet på Leo. Hvad regner du egentlig med når du laver den tråd her Leo, at folk ikke ville joke/trolle? :)

Jeg troede et af kravene for at være i AB, var at man skulle have humor? hmmm....
 
D

DeletedUser

Gæst eller Besøgende
Gæst eller besøgende
ja hvis det endelig er i skal holde jer til "birds" agtige billeder så skulle i da vælge det banner der ligner en ørn. Ellers gir det ikke et godt indtryk. et billed af en klode / verdens land gir da ingen ide til "angry birds" ???
 
D

DeletedUser

Gæst eller Besøgende
Gæst eller besøgende
ja hvis det endelig er i skal holde jer til "birds" agtige billeder så skulle i da vælge det banner der ligner en ørn. Ellers gir det ikke et godt indtryk. et billed af en klode / verdens land gir da ingen ide til "angry birds" ???

Det var også en god ide.
Der kan helt sikkert findes mange.

Sålænge ABs fane bare ikke siger 'jorden set i space-perspektiv' ville selv en Ananas være bedre. Det var hvad jeg mente, Leo. Bare sig til hvis der er andet du gerne vil have forklaret, så klarer vi også den, du gamle. :)

Hvis det absolut skal være noget der signalerer at I er ude i rummet, insisterer jeg for øvrigt på at få Tusindårsfalken afbildet. :confused:mirk:

X
 
Senest redigeret af en moderator:
D

DeletedUser

Gæst eller Besøgende
Gæst eller besøgende
AGURK blev der sagt!

For øvrigt også fine forslag fra Liam, dog foretrækker jeg personligt - af de to alternativer - agurken.

:Laugh:

X
 
D

DeletedUser

Gæst eller Besøgende
Gæst eller besøgende
HA ved sku ik lige om the great millenium falcon kunne hjælpe AB. men en mulighed.
i form af at de/den måske er hurtigere ???
 
Top